Event Data Recorder
Maurits
2010-01-05 18:37:48 UTC
In de VS is de EDR oftewel black box in personenauto's a bijna gemeengoed.
Het systeem meet oa. snelheid, remgedrag vlak voor een botsing en is al in
zo'n 80% van de auto's ingebouwd en wordt vanaf 2013 verplicht.
In de laatste seconden voor de botsing worden, snelheid, remweg enof de
lichten aan of uit staan vastgelegd.
Het systeem is gekoppeld aan de airbags. Zodra die in werking treden wordt
de laatst gemeten info opgeslagen.
In de USA worden de gegevens volop door justitie gebruikt.
Ik ben benieuwd of de Nederlandse rechters hierin meegaan. Waarschijnlijk
wel, gezien de US ervaringen.
Kwikfit rustte in NL al in 1997 zijn bestelwagens uit met een blakbox, ook
de politie Rotterdam Rijnmond heeft ze. Met box rijden de agenten daar een
kwart minder schade omdat ze weten dat de blackbox erin zit.

Maurits
Prostetnic Vogon Jeltz
2010-01-05 18:45:48 UTC
Post by Maurits
[...]
Prima, voeren we hier ook in. Maar mag ik dan naar Amerikaans voorbeeld ook
een wapen dragen?
--
Resistance is useless!